מי מאיתנו לא חולם על ילדים מאושרים, רגועים ובעלי ביטחון עצמי גבוה? כהורים, אנו חושבים כל הזמן כיצד להעצים את ילדינו באמצעות כלים טיפוליים שונים, התנסות בחוויות מעשירות ופידבקים חיוביים מהסביבה הקרובה אליהם.
הלב שלנו מתרחב כשאנו רואים את ילדינו מאמינים בעצמם, מנסים שוב ושוב להגיע אל המטרה בדבקות ולא "עושים לעצמם הנחות".
כיצד נוכל לסייע לילדים להאמין בעצמם בצורה הטובה ביותר? כיצד נביא אותם לפתח דימוי עצמי חיובי? כל הדרכים להעצמת ילדיכם במאמר שלפניכם.
דימוי עצמו הוא האופן בו ילדכם תופס את עצמו, והוא מושפע ממספר גורמים עיקריים:
הראשון, הוא ההתנסויות שלו בחייו, משם שדרכן, הוא לומד על כוחותיו ('איזה כיף אמא! הצלחתי להכין שיעורי בית בחשבון').
השני, הוא הפידבק והמשוב שהוא מקבל מסביבתו ('למרות שהפסדת במשחק, נלחמת כמו אריה כדי לנצח עד לרגע האחרון').
כהורים, אנו יכולים לתרום בשני המובנים: מצד אחד לספק לילדים אפשרויות רבות להתנסות ולשבח אותם כשהם מצליחים, ומצד שני להעניק להם פידבקים שיבנו אותם (בפרט כאשר ההתנסות שלהם עצמם לא היתה מוצלחת).
אז הנה 5 הדרכים:
חשוב להבין כי האופן בו אנו מתבוננים על ילדינו, הוא האופן בו הם יתבוננו על עצמם בעתיד.
הקול החיצוני שלנו, שקורא לילד 'טיפש' או 'אתה פשוט שתי ידיים שמאליות' הוא בדיוק אותו הקול שמחליש אותם כעת, ויחליש אותם בעתיד.
לעומת זאת, הקול שאומר 'את ילדה שמצליחה להתגבר גם כשקשה', או 'אני תמיד יכול לסמוך עליך', הוא הקול הפנימי שילווה אותם בעתיד, ויסייע להם לצלוח את אתגרי החיים. האמינו בילדים היקרים שלכם, ואמרו להם שוב ושוב עד כמה אתם גאים בהם, וכמה העשיה שלהם כלל לא מובנת מאליה.
יש דרך אחת יעילה במיוחד ללמד ילדים מה הם הכוחות הגלומים בהם, והיא העשיה! זו יכולה לבנות אצלם תחושה נפלאה של מסוגלות עצמית.
ילד שמרגיש שיש לו תפקיד, כשהוא מתרגל שהוא נותן בבית ובחברה ולא רק מקבל, הוא ילד שחש נחוץ, ומכיר בערך העצמי שלו.
אפשרו לילדיכם לבצע פעולות חשובות בבית בהתאם לגילם: הורדת אשפה, הדחת כלים, סידור החדר וכן הלאה. אין יותר משמח מחיוך של ילד שהצליח לצלוח משימה מאתגרת, שחשב שלעולם לא יוכל לבצע אותה.
חנה סיפרה לי על בתה הקטנה, שהיתה ילדה ביישנית וחסרת ביטחון.
אחיה הגדולים עשו כמעט הכל בבית, והיא היתה חוזרת מבית הספר ויושבת בבית בחוסר מעשה.
עודדתי את חנה וביקשתי ממנה "תני לה משימה מאתגרת, שהיא תחווה סיפוק כתוצאה מעשייתה. נסי, אין לך מה להפסיד…"
חנה החליטה לשלוח את הבת, למרות גילה הצעיר, לקניה בסופרמרקט השכונתי. היא ציידה אותה ברשימה מקיפה, עם ציורים ברורים כדי שתדע מה בדיוק עליה לרכוש.
וראו זה פלא, הבת הצליחה לרכוש את כל המוצרים, וחזרה הביתה בטוחה בעצמה יותר מאי פעם!
למרות שהדור שלנו סוגד לתוצאות, והילדים שלנו רגילים לשמוע כמה הם חכמים ויפים, לא תמיד האמירות הללו מועילות להם.
יותר נכון להתמקד במאמצים שהשקיעו ובתהליך שביצעו במטרה להגיע לתוצאה מסוימת.
למשל: לא כדאי לומר לילד שהצליח לפתור תרגיל קשה בחשבון: 'אתה פשוט אלוף', אלא רצוי לומר משהו בסגנון: 'כל הכבוד, ביצעת את התרגיל במדויק ובזריזות'.
כדי שבפעם הבאה, שאותו ילד יתקשה בתרגיל, הוא לא יחשוב שהוא כבר לא 'אלוף' ולכן חש קושי…
חפשו את הטוב שנמצא בילדיכם, ודאגו להדגיש אותו לעיתים קרובות.
מה שתבחרו לתת עליו את הפוקוס, הוא שיגדל ויתעצם אצל הילדים.
למשל: אם הילדה שלכם בוכה במשך שעה כי לא קיבלה ממתק, ואז נרגעה, הדגישו בפניה : 'אני שמחה שהצלחת סוף סוף להירגע, למרות שהיה לך קשה מאוד'. בנוסף, מצאו את נקודות האור הקטנות שילדיכם טובים בהן, ואפשרו להם לחזק אותן.
מאותן נקודות קטנות, ישאבו כוחות והעצמה גם לתחומים נוספים בחייהם.
אל תהיו על תקן "הורי צמר גפן" ותנסו לרפד עבור ילדיכם את הדרך ללא הפסקה.
אמנו את ילדיכם לקראת מציאות החיים האמיתית, ואל תסלקו מכשולים מהדרך. החיים מזמנים כל מיני תסכולים ואכזבות, ובמקום למנוע אותם מילדיכם, אפשרו להם לחוות אותם. ילדים שחווים את הכשלונות והתסכולים בסביבה בטוחה, יוכלו להתמודד איתם בקלות "בזמן אמת" גם כשהסביבה תהיה פחות מגנה וחמימה.
נעים להכיר, שמי רפאל זמיר, פסיכותרפיסט קוגניטיבי התנהגותי המתמחה בטיפול במבוגרים, ילדים ונוער. הטיפול בקליניקה שלי, משלב הדרכת הורים והנחיה מדויקת כיצד מומלץ ורצוי להורה להתייחס ולפעול במקרה של ילד המפגין ביטחון עצמי נמוך.
במהלך הטיפול אעניק לכם שלל כלים להעצמה של ילדיכם ולבניית דימוי עצמי מעולם ה-CBT וה-NLP, שיסייעו להם לא רק בשלב הנוכחי בחייהם אלא גם בהמשך חייהם.
מוכנים לתחילתו של מסע חדש בחייכם?