מומחה לטיפול בחרדות | קליניקות ב: ראש העין • נתניה

מומחה לטיפול בחרדות | קליניקות ב: ראש העין • נתניה

מטפל רגשי דתי - יתרונות הטיפול אצל מטפל המבין לליבכם

אפתח בשאלה טריוויאלית: כאשר כואב לנו הגרון למי נפנה?
לרופא משפחה או אף אוזן גרון? התשובה פשוטה כמובן.
ואם צצה פריחה על פני העור? ככל הנראה נפנה לרופא עור. עד כאן הכל ברור ופשוט.
אך כאשר לאדם יש בעיה נפשית, הכל הופך למורכב הרבה יותר.
אדם יכול לסבול במשך שנים מחרדות או דיכאון ולא לקבל שום טיפול, יחס או הבנה מהסביבה, או להיות מוצף בחרדות קשות, ללא איש שיוכל להבין זאת.מלבד חוסר ההכלה וההבנה מהסביבה, קיימים גורמים נוספים אשר מונעים מאדם לגשת לטיפול נפשי הולם. אם הוא אדם דתי או חרדי, לא תמיד הוא ימצא אוזן קשבת התואמת את תפיסת עולמו האישית, כאדם שומר תורה ומצוות.
מה מייחד טיפול פסיכותרפי או פסיכולוגי בשיתוף מטפל רגשי דתי או חרדי? ומה הן הסוגיות הייחודיות הנוגעות לעולמו של שומר תורה ומצוות שמטפל דתי נותן עליהם את הדעת? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

מטפל רגשי דתי

טיפול רגשי לדתיים - התאמת המטפל למטופל

עולם הטיפול הוא עולם דינמי ומבוקש.
בכל יום אני פוגש שיטות טיפול חדשות היוצאות חדשות לבקרים, כאשר כל אחת מבטיחה ניסים ונפלאות.
בכל שיטת טיפול, ובפרט טיפול נפשי, יש לשאוף שהשקפת העולם של המטפל תתאים למטופל כדי שהטיפול יצליח.
ההשתייכות האמונית והדתית היא משמעותית מאוד למען הצלחת הטיפול, ומניסיוני רק אם המטופל יחוש כי הוא יושב מול איש מקצוע המבין את תפיסת העולם שלו, הוא ישתף פעולה בצורה מיטבית.

הבנת הקודים החברתיים והניואנסים הדקים

מטפל שאינו דתי, לא תמיד ישכיל להבין את צורת החשיבה הדתית ואת הקודים החברתיים הדקים הנוגעים אך ורק לציבור הדתי והחרדי.
מסיבה זו, כאשר מטופל דתי יגיע למטפל לא דתי הוא יאלץ לבזבז זמן יקר בניסיונות להסביר למטפל את העולם התרבותי והחברתי ממנו הוא הגיע. לעומת זאת מטפל דתי המתמחה בCBT, יוכל להבין בעצמו את כל הפן הדתי והתרבותי בחייו של המטופל בלי יותר מדי הסברים, עובדה שתחסוך לא מעט כאבי ראש.

קחו לדוגמא מטופל חרדי כבן 18, שהגיע אליי כשהוא סובל מ-OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית) בדרגה חמורה.
הלה התלונן בפניי שהוא לא מסוגל להתפלל כמעט בכלל, כיוון שהוא חש כל הזמן צורך לחזור שוב ושוב על קטעים שונים בתפילה, שלדעתו לא כיוון בהם היטב. כל תפילה אורכת שעות ארוכות…
הוא סיפר לי שעל קריאת שמע הוא חוזר מדי בוקר לא פחות מ-25 פעמים! בושה וחרדה עצומה היו מציפות אותו בכל פעם מחדש, והאפשרות לשתף את רחשי ליבו אצל מטפל דתי היתה הצלה של ממש עבורו.

מטפל שאינו דתי לא תמיד היה מבין את המשמעות של חוסר כוונה בתפילה, ולא תמיד היה מצליח להבין את שורש העניין.

מטפל רגשי דתי - הבנה בקשיים מיוחדים הנוגעים לציבור הדתי

דוגמא נוספת שמייחדת את הטיפול הרגשי שנעשה אצל מטפל דתי או חרדי, היא היחס העדין לסוגיות מורכבות דוגמת גירושין, נטייה מינית וסוגיות נוספות שנחשבות ל"טאבו" בציבור.
סוגית הגירושין למשל, אינה אהודה בשום חברה, אולם בחברה הדתית יש לכך השלכות חמורות יותר מבחינת האפשרות של בני הזוג להמשיך בחייהם. באופן דומה, לבטים הנוגעים לזהות המינית של המטופל מהווים עבור רבים מהאוכלוסייה הדתית אות קלון, המתמודדים חשים צורך להסתיר את תחושותיהם מחשש לשיפוטיות ואי הבנה מצד החברה. היעדר הכלה והימנעות מטיפול, עלולים לא פעם להחמיר את מצבו הרגשי של האדם, ולהקשות עוד יותר ביישום התהליך הטיפולי הנדרש.
מטפל דתי או חרדי המתמחה בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית, יבין לנבכי נפשו של מטופל כזה, ויאפשר לו לקבל מרחב בטוח ולא שיפוטי, שיסייע לו להכיל את המשבר.

מטפל רגשי דתי
מטפל רגשי דתי

שירה משתפת

שירה סיפרה לי שלאחר גירושיה, חברותיה הסתכלו עליה בעין עקומה.
אף אחד לא יוכל להבין את עוצמת ייסורי הנפש שאני עוברת, שיתפה אותי.
החיים במגזר הדתי נסובים סביב הקהילה, ולכן קשה להיות שונה מהנורמה.
בקהילה שלי תמיד מזמינים ומתארחים, ולאדם שיצא ממערכת משפחתית הרבה יותר קשה לפתח קשרים. האמת היא שעכשיו, כשהגירושין כבר מאחוריי, חשבתי ברצינות על לעבור לעיר אחרת כדי לא להיתקל במבטים המרחמים של הסביבה, ובגרוש במסגרת המפגשים הקהילתיים.
אני מרגישה ששופטים אותי כל הזמן ומסתכלים עליי בעין עקומה, ויש לי תחושה פנימית לא מוסברת, שאילו הייתי בחורה תל אביבית התהליך כולו היה קל יותר…

שירה היא לא לבד. אנשים רבים בציבור הדתי והחרדי שחוו גירושין או שמצויים בקונפליקטים שונים נמנעים לא פעם מלפנות לטיפול נפשי.
הימנעות זו מקורה בעיקר בבושה וחשש מהסטיגמה המובנת של טיפול נפשי "כטיפול למשוגעים בלבד".
למטפל דתי או חרדי יש יתרון בטיפול באוכלוסייה דתית, כיוון שהוא מעניק בטחון ואמפתיה גדולים יותר והבנה לקשיים השונים.
המטפל הדתי יזהה טוב יותר אילו סוגיות שייכות לדת ולשמירת ההלכה ואילו סוגיות נובעות מהבעיות הרגשיות של המטופל, ויוכל להעניק טיפול מתאים.

מטפל רגשי דתי - נעים להכיר

שמי רפאל זמיר ואני מטפל המתמחה בבעיות נפשיות בציבור הדתי והחרדי על כל גווניו.
אני משתדל לסייע ולאפשר לכל מטופל, דתי, חילוני או חרדי, למצוא את דרכו ומקומו בעולם. מניסיוני אני יודע שיש מטופלים שומרי תורה ומצוות שחשובה להם מאוד דתיותו של המטפל, מתוך הבנה והזדהות עמוקים יותר בקשיים הייחודיים הנוגעים בתפיסת עולם רחבה יותר.

מתוך הכרות מעמיקה עם הציבור הדתי והחרדי, אסייע לכם לבחון מחדש את תפיסת עולמכם, ותחושו הקלה בידיעה שאתם נמצאים במקום בטוח שתואם את אמונתכם הפנימית.

אני מזמין אתכם ליצור עמי קשר, ויחד נטפל באופן יסודי בבעיה הנפשית עד לריפוי נפשי מלא בעזרת השם.

תפריט נגישות

השארת פרטים

השארת פרטים