מומחה לטיפול בחרדות | קליניקות ב: ראש העין • נתניה

מומחה לטיפול בחרדות | קליניקות ב: ראש העין • נתניה

התמודדות עם חרדת בחינות - המדריך השלם

חרדת בחינות היא תופעה המתאפיינת במתח מוגבר באופן משמעותי ובהתרגשות יתרה סביב בחינות.                                                                  תופעה זו עלולה להגביר את המתח עד כדי חוסר בתפקוד לקראת ובזמן המבחן.
תופעת חרדת בחינות עלולה לפגוע בהישגם של תלמידים רבים ובמוטיבציה ואף בדימוי העצמי של התלמיד.                                                                  חרדת בחינות היא תופעה שכיחה, הפוגעת בכ-20% מאוכלוסיית הסטודנטים, מפריעה לתפקודם ומשפיעה על תוצאות הישגיהם.                                      לרוב, אנשים חרוצים ושחשוב להם מאד להצליח, מועדים יותר לפתח חרדת בחינות, משום שפעמים רבות הם מתוארים כפרפקציוניסטים ומגלים קושי להתמודד עם תסכולים אחרים, ובנוסף, לעתים חשוב להם לרצות אחרים כדוגמת ההורים, החברה וכדומה.

חרדת בחינות

כל הסיבות לחרדת בחינות

סיבות רבות יכולות לגרום לחרדת בחינות, הסיבות הנפוצות ביותר, הן לרוב פרפקציוניזם הן של התלמיד עצמו ושל ההורים.
סיבות נוספות יכולות לנבוע מטראומת למידה או פחד מכישלון, נוקשות מצד הצוות המלמד, דימוי עצמי נמוך ופחד מהצלחה והיעדר מיומנות למידה. לעיתים בעקבות תופעת חרדת בחינות, התלמידים לא מבטאים את הידע ואת המיומנות שבהם, ואינם מממשים את הפוטנציאל הטמון בהם.
חרדת בחינות מתבטאת בתחושות גופניות לא נעימות כמו: פרפרים בבטן, רעד, הזעה, תחושת בחילה, כאבי ראש, הפרעת שינה וכאבי בטן.
במישור המחשבתי, הרגשי וההתנהגותי המתאפיין: בחוסר ריכוז, דחיינות, תחושת פחד, חוסר ביטחון, מועקה, לחץ, "בלקאאוט" וקושי בהחלטה להתיישב וללמוד.

על מנת להביא לידי ביטוי את היכולות והידע הטמון בתלמיד, הפתרון חייב להתייחס לשורש התופעה, קרי יש להתייחס למחשבות והרגשות המהווים את הבסיס לחרדה, ולהעניק כלים יעילים לתלמיד לשלוט על עצמו ולהביא לידי ביטוי את המיומנות והיכולות הנמצאים בתוכו.

טיפים חשובים להתמודדות עם חרדה ממבחנים

הכינו תוכנית פעולה

אחד הגורמים העיקריים  לחרדה זה חוסר ודאות ושליטה.
כאשר אנחנו מרגישים שאנחנו מאבדים שליטה, אז מתחילים הלחצים והחרדות, ולכן חשוב מאוד ליצור לעצמנו כמה שיותר וודאות ובהירות.
אחת הדרכים ליצור וודאות היא לבנות תוכנית פעולה ולנהל לעצמנו את זמני הלמידה, להבין כמה ימים עליי ללמוד לכל מבחן והאם יש לי מספיק זמן, האם יש לי את כל החומר הנדרש? ולהיערך למצב מראש. אנחנו רוצים להיות כמה שיותר מוכנים ולהביא את עצמנו כמה שיותר למצב של שליטה.

למידה חוויתית

הפכו את הלמידה חווייתית יותר, כיפית וקלילה, לא חייבים ללמוד בבית ולבד.
רצוי ומומלץ ללמוד עם חברים באווירה כיפית ונעימה וגם אם העדפתם בסוף ללמוד לבד, עדיין אפשר ליצור אווירה קלילה וכיפית.
דברו את החומר, דמיינו שאתם עכשיו מרצים את החומר מול כל הכיתה ואתם מסבירים להם את החומר בגובה העיניים ובשפה שלכם.
גם שינוי הסביבה לאווירה כיפית וקלילה כמו פארק ביום של שמש או בית קפה נעים, יכולים לעשות את העבודה.

ניהול זמן נכון

ניהול נכון של הזמן ותכנון הלמידה יכולים לעזור ללימוד יעיל ואפקטיבי יותר של החומר הנלמד ולהפחתת לחץ מהמבחן, וחשוב לא פחות לעזור ללומד להתמודד עם דחיינות והתנהגויות הימנעות שונות שמאוד אופיינית לתלמידים שסובלים מחרדת בחינות.

אז איך מטפלים?

טיפול CBT הינו טיפול שהוכח כיעיל ביותר בטיפול בחרדת בחינות ומתמקד ב"כאן ועכשיו" ובדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שגורמים להפרעות רגשיות. מטרת הגישה הקוגניטיבית התנהגותית היא לעזור לאנשים לשנות את המחשבות המשפיעות על החרדה שלהם, ולשנות את ההרגלים והתגובות הגופניות לאירועים מעוררי חרדה.
בעזרת הגישה הטיפולית ניתן ללמוד כיצד לשנות מחשבות מעוררות חרדה למחשבות מועילות ופרקטיות, וכיצד ניתן להרגיע את המערכת הגופנית בצורה שתקטין את מעגל הקסמים של החרדה, במקום להגביר אותו.

אני מזמין אתכם ליצור עמי קשר, יחד נגלה כיצד נוכל לשפר דפוסי חשיבה והתנהגויות
מעכבות בחייכם ולהשיב את השליטה לידיים שלכם.

תפריט נגישות

השארת פרטים

השארת פרטים